متولدین امروز


 
 
 
 
 
 راههاي جلوگيري از سرماخوردگي
تاريخ  :  1397/07/28
موضوع : بهداشتي


- ويتامين هاي مفيد مصرف كنيد

ويتامين D از جمله مواردي است كه در مسير مقابله با ويروس هاي سرماخوردگي به شما كمك شاياني مي كنند. هر فرد با مصرف ۱۰ هزار واحد ويتامين D3 در طول هفته مي تواند خطر ابتلا و جذب ويروس هاي سرماخوردگي را نصف كند.
۲- به سر و صورت خود زياد دست نزنيد

بر اساس تحقيقاتي كه در سال ۲۰۱۳ ميلادي صورت گرفت، مشخص گشت اشخاصي كه معمولا عادت دارند زياد چشم ها و بيني خود را لمس كنند، ۴۱ درصد بيشتر از بقيه افراد ويروس هاي هوا را جذب و پراكنده مي كنند.
۳- مصرف ماست را افزايش دهيد

يكي از مقالات علمي منتشر شده در نشريه انجمن تغذيه بيماران، افرادي كه به طور منظم و به مقدار كافي محصولات پروبيوتيك مصرف مي كنند، تا ۲۷ درصد احتمال ابتلا به ويروس هاي آنفولانزا را در بدن خود كاهش مي دهند.

در همين راستا، گفته مي شود كه مصرف هميشگي ماست يوناني مي تواند به پيشگيري سرماخوردگي كمك زيادي بكند.
۴- مديتيشن كنيد

محققان دانشگاه ويسكانسين در مديسن بيان داشته اند، كساني كه هميشه عبادت، مراقبه و مديتيشن مي كنند تا ۷۶ درصد كمتر از ديگران به آنفولانزا مبتلا مي شوند. دليلش هم اين است كه با اين ورزش شما مي توانيد خونسردي و تمركز خود را به بهترين شكل ممكن حفظ كنيد؛ احتمالا مي دانيد كه استرس، آسيب پذيري بدن در مقابل انواع بيماري ها و ويروس ها را افزايش مي دهد.
۵- چاي گياهي بنوشيد

به جاي نوشيدن قهوه تلخ و نسكافه، مصرف چاي سبز را افزايش دهيد. نوعي كاتچين موسوم به EGCG موجب انهدام ويروس هاي آنفولانزا شده و راه ورود آن ها به سيستم داخلي بدن را مسدود مي كند. دانشمندان آلماني در اين رابطه بيان داشته اند كه اين عنصر حتي ممكن است در پيشگيري از ورود باكتريِ ايجادكننده ذات الريه نيز نقش مهمي ايفا كند.

به همين منظور، خوب است كه در طول روز مقدار زيادي چاي سبز بنوشيد.
۶- واكسن بزنيد

يكي از بهترين و موثرترين روش هاي پيشگيري از ابتلا به آنفولانزا در طول فصول سرما، واكسن آنفولانزاست. واكسن در بدترين حالت، نشانه هاي بيماري را تا حد زيادي كاهش مي دهد و بدنتان را در مقابل ويروس هاي مورد بحث مقاوم مي كند.
۷- پيش از واكسن زدن ورزش كنيد

كارشناسان باور دارند، اگر پيش از تزريق واكسن ورزش كنيد، التهاب پس از ورزش باعث افزايش واكنش هاي دفاعي بدن در مقابل ويروس هاي موجود در واكسن مي شود. اين امر در نهايت به بيشتر شدن قدرت ايمني بدن در مقابل ويروس منجر مي گردد.

بر اساس يك تحقيق بريتانيايي، افرادي كه ۲۵ دقيقه براي افزايش دور بازوي خود وزنه مي زنند، واكنش هاي سيستم ايمني بدن خود را نيز افزايش مي دهند.
۸- مجراهاي بيني خود را در سرما بپوشانيد

مويچه هاي موجود در حفره هاي بيني و سينوس ها در دور كردن و از بين بردن عوامل بيماري زا بسيار موثر هستند. به گفته دكتر جيمز پالمر، هنگامي كه اين مويچه ها در معرض هواي گرم قرار مي گيرند، حركاتشان تندتر مي شود، اما در هواي سرد، به طور ضعيف تري حركت كرده و در نتيجه در پاكسازي عوامل بيماري زا كندتر رفتار مي كنند.

به همين خاطر، وقتي براي مدت طولاني در معرض هواي سرد تنفس كنيد، امكان جذب ويروس هاي آنفولانزا زياد مي شود.
۹- سبزيجات را بجوشانيد

سبزيجاتي همانند كلم سبز، اسفناج و برگ چغندر را به مدت ۲ تا ۳ دقيقه در آب بجوشانيد، سپس آن ها را درون آب يخ بريزيد تا روند پختشان قطع شود و بعد مصرف كنيد. پخته شدن سبزيجاتي همانند اسفناج باعث از بين رفتن عناصر بيماري زاي موجود در آن ها مي شود.
۱۰- هواي خانه را مرطوب نگه داريد

گرم نگه داشتن راه تنفس براي پيشگيري از سرماخوردگي به تنهايي كافي نيست. بيني فردي كه دچار بيماري شده بايد مرطوب نيز باشد. اگر حفره هاي بيني خشك بشوند، عناصر طبيعي آنتي باكتريال نمي توانند به درستي وظايف خود را به انجام برسانند. به همين خاطر لازم است كه ميزان رطوبت خانه را بين ۳۰ تا درجه نگه داريد.

در مواقعي كه بيرون از خانه هستيد، با استفاده از سرم هاي قندي نمكي، بيني خود را سه تا ۴ بار در روز شست‌وشو دهيد.
۱۱- عرق كنيد

نرمش كردن براي از بين بردن سرفه و عطسه كفايت نمي كند. به گزارش محققان كره اي، وقتي ورزش سنگين انجام مي دهيد به حدي كه بدنتان خيس عرق مي شود، در واقع به سلول هاي كشنده طبيعي دستور مي دهيد تا ويروس سرماخوردگي را از بين ببرند. تمريناتي كه موجب افزايش ميزان آدرنالين مي شوند نيز باعث جمع شدن عروق خوني در اطراف غشا مخاطي مي شوند و اين امر به از بين رفتن مشكلات تنفسي كمك شاياني مي كند.
۱۲- ماهي مصرف كنيد

براي از بين بردن نشانه هاي آنفولانزا و سرماخوردگي بهتر است مصرف ماهي را افزايش دهيد. با افزايش ميزان امگا سه مي توانيد باعث تحريك سلول هايي بشويد كه با توليد عوامل بيماري زا مبارزه مي كنند. در نتيجه فرد از ابتلا به آنفولانزا مصون خواهد ماند.
۱۳- وز وز كنيد

شايد برايتان عجيب باشد، اما با ايجاد صداهاي كوتاه و وز وز مانند مي توانيد موجب افزايش ميزان اكسيد نيتريك در بيني شويد كه خاصيت ضدميكروبي دارد. بدون شك توليد اين صداها براي اطرافيان به هيچ وجه خوشايند نيست، اما در طول روز در يك گوشه دنج و خلوت اين تمرين را انجام دهيد.

براي اين منظور، يك نفس عميق بكشيد، يكي از سوراخ هاي بيني را بگيريد و نفس خود را همزمان با زمزمه كردن از سوراخ ديگر بيرون بدهيد. همين كار را با سوراخ ديگر بيني تكرار كنيد. اين تمرين را ۵ بار تكرار كنيد.

افرادي كه حساسيت دارند، پس از امتحان كردن اين روش بعد از استفاده از اسپري بيني استروئيد دو بار در روز به مدت ۳ ماه، نتيجه بسيار بهتري گرفتند تا كساني كه فقط اسپري را به تنهايي مصرف كرده بودند.
۱۴- از اكاليپتوس بهره بگيريد

در يكي از تحقيقات اخير مشخص شده كه اوكاليپتول كه در گياه اوكاليپتوس به وفور يافت مي شود، در كاهش نشانه هاي سرماخوردگي بسيار موثر است. گفته مي شود اين عنصر به كاهش التهاب و تورم كمك كرده و موجب گشاد شدن نايچه ها در ريه ها و در نتيجه جريان بهتر هوا مي شود.

افرادي كه از برونشيت حاد رنج مي برند، مي توانند با مصرف ۲۰۰ ميلي گرم اكاليپتول پيش از هر وعده ي غذايي، نشانه هاي اين بيماري را تا ۲۲ درصد افزايش دهند.
۱۵- زنجبيل مصرف كنيد

براي رفع ناخوشي ها، نوشيدني هاي حاوي زنجبيل بنوشيد. محققان تايلندي كشف كرده اند كه زنجبيل تازه از چسبيدن ويروس هاي مركب تنفسي به سلول ها پيشگيري مي كند و حتي موجب كاهش قابليت تكثير آن ها نيز مي شود.

فقط يك نوع ميكروب در موارد مزمن مي تواند به برونشيت يا ذات الريه منتهي گردد. براي پيشگيري از فعاليت هاي آن در بدن، زنجبيل تازه را رنده كرده و درون آب جوش بريزيد و به صورت دمنوش ميل كنيد. يا درون غذاهاي خود بريزيد.
۱۶- دست هاي خود را زياد بشوييد

آب و صابون بهترين محلول براي از بين بردن ويروس هاي روي پوست هستند. پس از شستن دست ها حتما آن ها را به خوبي خشك كنيد زيرا دست هاي خيس خيلي بيشتر و راحت تر مي توانند ميكروب و آلودگي را منتشر كنند.
۱۷- يوگا كنيد

يوگا و ورزش هاي مشابه آن باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي شوند و در نتيجه فرد مي تواند با قواي بيشتري با بيماري هايي همانند سرماخوردگي، آنفولانزا و ذات الريه مبارزه كند.

تركيب ورزش هاي فيزيكي و ريلكسيشن با هم موجب افزايش بتاديفنسين ۲ در بزاق مي شود، نوعي پپتيد كه همه ميكروب ها را از بين مي برد. تنها ۹۰ دقيقه يوگا ميزان ترشح بتاديفنسين ۲ را دو برابر بيشتر مي كند.
۱۸- آدامس بجويد

برخي از محققان بيان داشته اند كه زايليتول، شيرين كننده موجود در آدامس مي تواند از آلوده شدن گوش ها و سينوس ها به ويروس هاي سرماخوردگي پيشگيري كند.
۱۹- خوب و كافي خوابيدن

محققان فنلاندي ثابت كرده اند كه خواب كمتر از ۴ ساعت در شبانه روز مي تواند روي ژن هاي فرد تاثير گذاشته و روند سيستم ايمني بدن او را تغيير داده و احتمال ابتلا به بيماري ها را در وي افزايش دهد. به همين خاطر، لازم است همه تمهيدات لازم براي داشتن خواب بهتر را انجام داده و پيش از نيمه شب به خواب برويد.
۲۰- سيگار نكشيد

2/5 امتياز (1)
نظرات

Warning: Creating default object from empty value in /home/ddst/domains/ddst.ir/public_html/fa/objectsopinions_view.php on line 28
نام
نام خانوادگي
نشاني پست الكترونيكي
متن
 
 
   
 
 **روزهاي حضورمشاورمدرسه**
روزهاي يكشنبه -سه شنبه -چهارشنبه
 اولياي گرامي
جهت مشاهده تصاوير فعاليتهاي دبستان به قسمت منو سمت ...